acties opkomst in leerlingenvervoer

HOLLANDS KROON – Het FNV Taxi én de taxichauffeurs zijn het meer dan zat en gaan stiptheidsacties houden in het leerlingenvervoer. Ze zijn het beu dat de huidige tijdelijke aanbieder WDK de taxichauffeurs van het failliete Tromp Groepsvervoer niet tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden willen overnemen en zo de nieuwe aanbieder Noot Touringcar BV uit Ede te dwingen om minimaal 75% van het personeel over te nemen tegen deze arbeidsvoorwaarden.
Lees ook: Nieuwe aanbieder wil personeel failliete Tromp overnemen
De woordvoerder van het FNV Minke Jansma vertelt tegen het NHD dat: ,,Na alle ellende van Klomp zijn we het goed zat; acties dreigen en de chauffeurs willen graag alle partijen ter verantwoording roepen. De gemeente kan dwingende afspraken maken met de opvolgend vervoerder en WDK moet de contracten aanpassen. Als men dit niet, zullen wij alle mogelijke middelen inzetten om de rechten van deze chauffeurs veilig te stellen.’’
Willemsen de Koning (WDK) liet al eerder weten dat van een echte doorstart geen sprake is. Het bedrijf ziet zich dan ook niet genoodzaakt de doorlopende contracten van voormalig Klomp-personeel over te nemen.
Willemsen de Koning heeft de insteek gehanteerd om bij de uitvoering van de overgenomen contracten ook zoveel mogelijk voormalig personeel van Klomp Groepsvervoer in te zetten. Maar omdat het niet om een daadwerkelijke overname gaat, zijn er ook geen contracten overgenomen. Inzake de voormalige Klomp-chauffeurs waarmee WDK nog tot en met halverwege juli het leerlingenvervoer in Den Helder, Schagen en Hollands Kroon verzorgt is nu wat onrust ontstaan. De contracten die aan deze chauffeurs zijn voorgelegd voorzien niet in de overname van hun contracten voor onbepaalde tijd die zij bij Klomp hadden. FNV Taxi ontraadt de chauffeurs de nieuwe arbeidsovereenkomsten te tekenen en heeft WDK gesommeerd deze snel aan te passen.
Dat bedrijf meent echter in zijn recht te staan. “We zetten Klomp Groepsvervoer als onderneming niet voort”, aldus Paul Baten. “Klomp ging failliet en daardoor hingen er diverse vervoerscontracten in de lucht. Wij konden snel genoeg schakelen om dat vervoer door te laten gaan, en enkele van die contracten zijn door de opdrachtgevers aan ons gegund. Het was ook de wens van die zorginstellingen dat wij daar zoveel mogelijk personeel van Klomp voor in zouden zetten, maar wij hebben geen activiteiten van Klomp overgenomen, en dus ook geen personeel. FNV vindt dat als wij dezelfde routes op dezelfde tijden door dezelfde mensen laten rijden, er ook sprake zou moeten zijn van hetzelfde arbeidscontract. Daar denken wij anders over. Onze advocaten verdiepen zich nog in de kwestie, maar wij vinden dat we binnen de kaders van wet en cao keurige arbeidscontracten hebben voorgelegd,” zegt Baten tegen Taxipro.