Kleine kernen straks ondergeschoven kindje met openbaar vervoer, bedrijven slaan handen ineen voor de HK-hopper


HOLLANDS KROON – In 2020 gaat het hele openbaar vervoer danig op de schop, van de huidige buslijnen gaan de meeste vervallen en er blijven alleen 2 á 3 OV-hoofdlijnen over die alleen de kernen met meer dan 3000 inwoners aandoen. Leerlingen in het voorgezet onderwijs en het Wmo-vervoer zullen hier vooral de dupe van gaan worden omdat de bereikbaarheid van deze kernen sterk zal verminderen.
Om dit probleem op te kunnen vangen zijn de gemeenten Hollands Kroon – Schagen en Den Helder samen bezig met het realiseren van de ‘NK-Hopper’, waarin kleinschalig Openbaar Vervoer voor de kleinere kernen toch zal blijven bestaan.
In de kop van Noord-Holland maken ± 455 personen gebruik van het leerlingen vervoer gedurende 5 dagen in de week en rijden dan een gemiddelde afstand van 11,4km per keer dat ze worden gereden.  Het Wmo-vervoer kent ± 1100 personen die gebruik maken van het Wmo-vervoer met gemiddeld 15km per week, en 1100 personen die 15km per maand verreizen. Het Wmo-vervoer is vooral om financiële redenen teruggelopen in de Kop van Noord-Holland.
De reizigers betalen 0,20 eurocent per kilometer, het OV-tarief waardoor de totale reizigersbijdrage uitkomt op ± 1.259.110,- euro per jaar. De totale bijdrage inclusief die van de gemeenten is een kleine 4 miljoen euro per jaar.
Voorgesteld wordt om deze vervoersstromen te laten uitvoeren door de regionale Taxi-bedrijven, de Belbus Noordkop en de busjes van de Zorginstellingen, dit door middel van Kleinschalig Openbaar Vervoer. Het voorstel is om de “ NK-Hopper “ een vaste en flexibele dienstregeling/route te laten rijden, waarbij van tevoren gepland kan worden via ( Intenet, I-phone, telefoon ). Het kan geheel professioneel met Zelfsturende Teams in de 3 regio’s worden uitgevoerd.
De exploitatiekosten in het eerste jaar zullen rond de 3.9 miljoen euro gaan bedragen. Er wordt dan ook voorgesteld om de drie gemeenten in de Kop van Noord-Holland aan te spreken op de betaling van de exploitatiekosten van het Leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer.  De Provincie en Connexxion dragen bij met 10 busjes en 10 rolstoelbusjes, chauffeurs en organisatiekosten. Gedeputeerde Post van de provincie Noord-Holland staat achter het initiatief maar zij zegt er duidelijk bij dat ook de drie gemeenten hun bereidheid om mee te willen doen moeten tonen. 
NK -Hopper zal 4 aandeelhouders kennen, te weten:

  • Taxi Noot – Leerlingenvervoer met 20 busjes (regio Hollands Kroon)
  • Taxi Hiverink – AWBZ – vervoer met 20 busjes (regio Den Helder)
  • Taxi Van Diepen – Wmo – vervoer met 20 busjes (regio Schagen)
  • Provincie N-H – Openbaarvervoer met 10 busjes en 10 rolstoelbusjes

Alles wordt gecoördineerd en aangestuurd door de “ Regie/Mobiliteitscentrale “ met zelfsturende teams, die met de opdrachten de meest optimale combinaties kunnen maken. Er komt één telefoonnummer voor iedereen en alle meewerkende busjes, ook de busjes van de Zorginstellingen, de Buurtbusjes, de Belbus Noordkop en ook de 60+ bus Schagen, seniorenbusje Zijpe, Graag gedaan, Samen/Magnushof, de Bron Schagen en ANBO-en Zonnebloembusjes in de Kop van Noord-Holland kunnen allen aansluiten en deelnemen in het vervoersaanbod

Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs