Nieuwe eigenaar wil van HEMA een financieel gezond bedrijf maken

WIERINGERWERF/ANNA PAULOWNA – Marcel Boekhoorn, ondernemer en eigenaar van Ramphastos heeft grootwinkelketen HEMA overgenomen en direct daad bij woord gevoegd door direct 100 miljoen euro van de schuldbalans te halen en 30 miljoen euro aan kasgeld in het bedrijf te pompen om zo de eerste financiële noden te kunnen wegwerken.

Akkoord met de franchisenemers

Met de franchisenemers zijn nieuwe afspraken gemaakt over onder andere de afrekening over e-commerce. HEMA en de VAB zijn zich ervan bewust dat alleen samenwerken de enige manier is om vooruit te komen. Alle lopende rechtszaken zijn inmiddels ingetrokken, evenals de opzegging van franchisecontracten, Tjeerd  Jegen CEO HEMA

Tjeerd Jegen, CEO van HEMA: “Ik ben erg verheugd met de komst van Ramphastos als nieuwe eigenaar van HEMA. Dit is het beste scenario voor HEMA, onze klanten, medewerkers en franchisenemers. Marcel Boekhoorn en zijn team hebben in de afgelopen jaren laten zien dat zij betrokken zijn bij hun deelnemingen, ondernemerschap stimuleren en een sterke investeringsvisie hebben. Daarnaast wil ik onze franchisenemers bedanken voor hun inzet om tot nieuwe toekomstbestendige afspraken te komen. Dat maakt de weg vrij om samen met onze nieuwe eigenaar en de franchisenemers te werken aan een sterker en financieel gezond HEMA.

Marcel Boekhoorn, ondernemer en eigenaar van Ramphastos: “HEMA is een iconisch merk met geweldige internationale kansen, maar ook in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om te groeien. De overname past in mijn ambitie om bedrijven te laten groeien. Samen met het HEMA-team en haar franchisenemers wil ik van HEMA een wereldmerk maken.”  

De komst van Ramphastos als nieuwe eigenaar stelt HEMA in staat nog sterker invulling te geven aan haar groeiambities. Zo zal er meer worden geïnvesteerd in de kernmarkten Nederland en België, e-commerce en de internationale expansie in Europa en daarbuiten. HEMA werkt in toenemende mate met internationale partners, zoals Apparel Group in het Midden-Oosten. Hierdoor verandert HEMA van een winkelketen met eigen winkels naar een internationaal merk. HEMA wil zich de komende jaren hierin verder ontwikkelen. HEMA kijkt daarom ook naar mogelijkheden om het aantal internationale partners uit te breiden met als doel om de expansie te versnellen.

Een financieel gezond bedrijf van HEMA maken

Een belangrijk onderdeel van de strategie is het verder financieel gezond maken van HEMA. In de afgelopen jaren heeft HEMA  geïnvesteerd in haar positionering, de winkelformule, e-commerce en internationale groei wat leidde tot betere financiële resultaten. In de komende jaren wil HEMA samen met Ramphastos haar schuldpositie significant verlagen en de investeringen fors verhogen.

Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs