Subsidiebedrag elektrische auto daalt, subsidiepot groeit

De Nederlandse overheid stimuleert elektrisch rijden. Daarom zijn er allerlei aantrekkelijke (fiscale) regelingen en subsidies beschikbaar om een elektrische auto aan te schaffen. Dat geldt niet alleen voor particulieren, maar ook voor ondernemers. Vanaf 2022 worden deze voordelen versoberd. Er worden namelijk boven verwachting veel elektrische auto’s verkocht. Ook in de gemeente Hollands Kroon wordt er steeds meer elektrisch gereden.

 

Toename publieke laadpunten in Hollands Kroon

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. En dat is logisch want elektrisch rijden heeft veel voordelen. Zo is elektrisch rijden veel beter voor het milieu. Er wordt veel minder CO2 uitgestoten bij zowel de productie als tijdens het rijden. Daarnaast is stroom een stuk goedkoper dan benzine, LPG en diesel. Bovendien is het ook steeds makkelijker om de goedkoopste autoverzekering voor de elektrische auto af te sluiten. In de gemeente Hollands Kroon zijn tegenwoordig veel openbare laadpalen te vinden, wat het ook aantrekkelijk maakt om over te stappen op een elektrische auto. In de provincie Noord-Holland is het aantal openbare laadpunten per huishouden tussen januari 2020 tot januari 2021 zelfs het sterkst gestegen in de gemeente Hollands Kroon. Het aantal publieke laadpunten nam toe van 0,7 naar 1,7 per 1.000 huishoudens (+157 procent).

 

Subsidiebedrag voor elektrische auto omlaag

Particulieren die een volledig elektrische auto kopen of leasen, kunnen sinds vorig jaar gebruik maken van de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze regeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025. Er is echter ontzettend veel animo voor deze subsidie. In augustus was het geld voor 2021 al op. Daarom wordt het nieuwe subsidiebedrag per 2022 niet 3.700 euro per nieuwe auto, maar 3.350 euro. Ook in de jaren daarop wordt het subsidiebedrag verlaagd, tot 2.550 euro vanaf 2024. Voor tweedehandsauto’s blijft het bedrag op 2.000 euro staan. Vanaf 2025 verdwijnt de subsidie helemaal. Om ervoor te zorgen dat meer mensen gebruik kunnen maken van de subsidie, gaat er de komende jaren extra geld naar de subsidie. Van dit extra geld is 80 miljoen euro bedoeld voor nieuwe auto’s en 10 miljoen voor tweedehands auto’s. De overheid hoopt dat door dit extra geld vanaf eind 2024 twee keer zoveel particulieren subsidie kunnen krijgen voor hun elektrische koop of lease auto.

 

Verlaging van het bijtellingsvoordeel

Vanaf 2022 krijgen bestuurders van elektrische auto’s ook te maken met een verlaging van de bijtelling. Het voordeel daalt namelijk van 10 procent in 2021, naar 6 procent in 2022. Dat betekent dat mensen met een elektrische auto vanaf 2022 een bijtelling van 16 procent betalen. De grens waarvoor dit voordeel geldt, gaat naar beneden naar 35.000 euro. Voor elke euro hierboven betaalt men 22 procent bijtelling. Ook in 2023 zal de maximale cataloguswaarde worden verlaagd. De bijtelling gaat in 2023 16 procent bedragen over een maximale cataloguswaarde van 30.000 euro.

Picture of Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs