Winkel beginnen? Hier moet je zoal op letten

Al sinds 2010 nam het aantal fysieke winkels in Nederland af, maar sinds 2021 is er een lichte stijging te ontdekken, blijkt uit cijfers van het CBS. Wanneer je er altijd al van gedroomd hebt om een eigen winkel te beginnen, is dit dus misschien wel hét moment om dat te doen.

De vraag is alleen: waar moet je zoal op letten wanneer je start als ondernemer met een eigen shop? Je moet immers een winkelpand hebben, een voorraad en een goede betaalautomaat kiezen. In dit artikel lees je er meer over.

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Voordat je een winkelpand gaat huren en begint met ondernemen, moet je weten dat je eerst een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK) nodig hebt. Iedere ondernemer in Nederland moet zich inschrijven in het handelsregister van de KVK, dus ook wanneer je in de detailhandel aan de slag gaat. De KVK zorgt ervoor dat de Belastingdienst je inschrijving en bijbehorende gegevens krijgt. Vervolgens krijg je een persoonlijk btw-identificatienummer waarmee het ondernemen kan beginnen.

Maak een ondernemingsplan voor jezelf

Voor het starten van een eigen winkel heb je geld nodig. Er moet immers een winkelpand komen, er moet een voorraad komen van de producten die je wil verkopen en je moet investeren in andere zaken zoals een betaalautomaat en een bijpassend interieur voor in de winkel. Daarom is het aan te raden om een ondernemingsplan te schrijven waarin je al je plannen omtrent je zakelijke doel, je kansen en je risico’s schrijft. Met dat plan is het vaak gemakkelijker om ergens startkapitaal te vinden. 

Doe onderzoek naar je doelgroep voor je start

In dat onderzoek moet ook meer komen te staan over de doelgroep van je onderneming en over wat je van plan bent te verkopen. Voor producten zoals kleding die je zelf hebt ontworpen heb je misschien minder kapitaal nodig dan voor producten die je eerst nog zelf in moet kopen. Zorg voor een concreet plan waarin je doelgroep tot in detail is omschreven zodat je precies weet waar je verder op moet letten in de ontwikkeling van je eigen winkel. Zowel de voorraad als je hele branding worden gemaakt op basis van de doelgroep.

Investeer in een goede administratie voor winkel

Waar je misschien nog niet direct aan gedacht had, is dat je winkel over een goede boekhouding moet beschikken. Je krijgt (hopelijk) iedere dag te maken met betalende klanten, je moet inkopen doen voor je bedrijf en je betaalt huur om in het pand te zitten met je shop. Huur een externe boekhouder in om je administratie te doen of ga zelf aan de slag met professionele online software waarin je alles gemakkelijk in kunt vullen. Extra tip: zorg ook altijd voor een zakelijke rekening zodat er geen zakelijke transacties worden voldaan vanaf je eigen rekening.

Ga op zoek naar een passend winkelpand voor je shop

Een fysieke winkel zonder een fysieke locatie kan natuurlijk niet. Daarom moet je ook al redelijk vroeg in het beginproces op zoek gaan naar een passend winkelpand. In veel gemeenten in Nederland is er al een hele tijd sprake van leegstand in (winkel)centrums. Daarom zien veel gemeenten het maar wat graag dat dergelijke lege panden worden opgevuld met toffe initiatieven. Let hierbij wel altijd goed op het bestemmingsplan, zodat je weet of er op de korte (of lange) termijn plannen zijn met de plek.

Winkelinrichting: passend interieur en passende betaalautomaat

Waar je ook over na moet denken, is het interieur van je winkel. De inrichting moet een echte match zijn met je doelgroep. Investeer hierbij in goede gadgets, zoals een kwalitatieve mobiele betaalautomaat als snelle en eenvoudige manier van betalen. Zorg voor betaalgemak en dat je klanten dus op verschillende manieren kunnen betalen. Plaats de kassa het liefst in het midden van de winkel en creëer daaromheen een fijne sfeer. Kies voor passende kleuren, fijne materialen en opvallende winkelmeubels die goed passen bij je branding.

Vind personeel dat goed bij je bedrijf past.

Tot slot moet je aan het begin de keuze maken of je alle diensten zelf gaat draaien of dat je al in de positie bent om personeel aan te nemen. Wanneer dat laatste het geval is, moet je weten dat mensen pas echt in dienst zijn als er aan een aantal eisen wordt voldaan. Zo moet iemand minstens drie maanden achter elkaar werkzaam zijn voor je bedrijf, is er een verplichting om werk uit te voeren en moet er minstens 20 uur per week of per maand tegen betaling worden gewerkt. Stel een duidelijk contract met arbeidsvoorwaarden op en ga online of in je netwerk op zoek naar leuk personeel.

Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs