Zorgkompas stopt, ontslag voor alle 37 thuishulpen

HOLLANDS KROON – Zorgkompas wil geen overeenkomst sluiten met Incluzio om de lichtere huishoudelijke hulp (HH1) in 2017 te continueren. Ondanks vele inspanningen van Hollands Kroon en Incluzio, heeft het bedrijf laten weten niet bereid te zijn om deze zorg te blijven verlenen. Het gevolg is dat de HH1 medewerkers van Zorgkompas nu op straat komen te staan.

Afspraken met Zorgkompas

Op 18 mei 2016 heeft de Centrale Raad van Beroep een uitspraak gedaan waaruit blijkt dat de huishoudelijke hulp ook onder de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) valt. Omdat Hollands Kroon de HH1 niet meer leverde is snel naar een oplossing gezocht om deze hulp weer op te starten. Hiervoor is in juni 2016 onder andere een tijdelijke overeenkomst gesloten met Zorgkompas.
De totale huishoudelijke hulp (HH1 en HH2) is vanaf 1 januari 2017 onderdeel van het pakket dat Hollands Kroon inkoopt bij Incluzio, de partner in zorg. Daarom is in de overeenkomst met Zorgkompas opgenomen dat zij zich maximaal inspannen om voor 2017 afspraken te maken met Incluzio. Op deze manier houden cliënten zoveel mogelijk hulp van dezelfde medewerkers, en behouden deze medewerkers hun baan.

Zorgkompas kiest toch voor collectief ontslag

Hollands Kroon heeft zich de afgelopen weken samen met Incluzio ultiem ingespannen om afspraken te maken met Zorgkompas. Daarbij is geprobeerd om alle bezwaren van Zorgkompas weg te nemen. Het resultaat is een mooi aanbod van Incluzio aan Zorgkompas. Helaas heeft de raad van bestuur van Zorgkompas op 22 december jl. laten weten dat zij het aanbod van Incluzio niet accepteert en overgaat tot collectief ontslag van de HH1 medewerkers. Hollands Kroon daarover zeer teleurgesteld.

Zorg continuïteit gewaarborgd

Zorgkompas heeft wel toegezegd de ondersteuning aan de betrokken cliënten te continueren tot 1 februari 2017. Incluzio zorgt dat de ondersteuning aan deze cliënten vanaf 1 februari 2017 wordt voortgezet. Deze week ontvangen de cliënten een brief van Incluzio waarmee zij op de hoogte worden gebracht van de ondersteuning per 1 februari 2017. Waar nodig wordt persoonlijk contact gezocht. Hollands Kroon doet er alles aan om de overgang voor cliënten zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs