De internationale mogelijkheden van online marketing

Zowel de traditionele als online marketing brengt bedrijven de mogelijkheid om zich gemakkelijker te internationaliseren. Dit komt door het grote bereik wat je met marketing kunt bereiken. Marketing biedt veel mogelijkheden om in contact te komen met grote groeperingen. Met de introductie en snelle groei van het internet werden de mogelijkheden om in contact te komen met internationale communities nog gemakkelijker. Het is voor sommige bedrijven interessant om te gaan denken over internationalisatie. Dit komt er in andere landen wellicht vraag is naar hun producten of diensten. Er zijn een paar belangrijke aspecten om in acht te nemen bij zo’n overweging. Allereerst moet je nagaan of de vraag er daadwerkelijk is, vervolgens is het zaak om te gaan analyseren of er concurrenten zijn op dat gebied. 

Voor een bedrijf met internationale ambities is het van groot belang om deze stap goed voor te bereiden. Er komen veel zaken bij kijken zoals wettelijke veranderingen in de andere landen. Verder zijn er natuurlijk onderwerpen zoals privacyrechten en belasting die van belang zijn. Wat voor veel bedrijven de ideale manier is om de buitenlandse markt voor het eerst met hen kennis te laten maken is het internet. Je kunt hiermee gemakkelijk de gewenste doelgroep benaderen. Dit kan door middel van een marketingcampagne of andere marketingactiviteiten. Hiernaast is het belangrijk om een goede site te hebben waar de geïnteresseerden terecht kunnen. Een website laten maken is vaak nog best een klusje. Het is voor een bedrijf met de ambitie om internationaal actief te zijn ook belangrijk dat je site hier tot in staat is. Je zou eventuele andere satellietsites kunnen maken die gericht zijn op een land. Je zou ook je hoofdsite in meerdere talen vertalen.

Internationale marketingactiviteiten

Een bedrijf dat een internationale stap wilt maken kan vaak veel uit hun huidige marketingstrategieën gebruiken. Wat belangrijk is, is om ook de nieuwe doelgroep volledig te analyseren. Zodra je over deze informatie beschikt kun je een gespecificeerde strategie opstellen. Denk hierbij ook aan de normen en waarden uit dit land. Deze kunnen verschillen met die van jou. Zorg er daarom voor dat je hier geen onnodige fouten mee maakt. Het opstellen van een internationale marketingcampagne kan veel tijd en moeite kosten. Allereerst het onderzoeken en ontwikkelen van de campagne, daarnaast zijn er nog andere activiteiten die van belang zijn zoals de bijbehorende marketingactiviteiten. Voorbeelden hiervan kunnen online advertenties zijn of promotie via sociale media.

Andere online marketing activiteiten kunnen plaatsvinden op het gebied van de zoekmachines. Maar ook affiliate marketing. Om te zorgen dat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van deze online marketingactiviteiten kun je gebruik maken van tools. Deze tools helpen bij het verbeteren van je strategie. Een voorbeeld van zo’n tool is Google Analytics. Hierbij kunnen je de resultaten van jouw site op Google analyseren. Hieruit wordt duidelijk waar verbetering nodig is en wat er moet gebeuren om bijvoorbeeld een hoge ranking in Google te krijgen. 

Wat kunnen obstakels zijn?

Tijdens een (online) marketingcampagne kunnen er veel verschillende obstakels opduiken. Denk bijvoorbeeld aan onverwachtse kosten van benodigde tools. Om ervoor te zorgen dat de campagne hier niet onder gaat lijden is het belangrijk om hier ruimte voor in te plannen in een marketingstrategie. Een andere veel voorkomende oplossing is het uitbesteden aan een externe partij. Over het maken van verschillende sites waar het eerder al over ging zou bijvoorbeeld een webdesign bureau ingeschakeld kunnen worden. Webdesign bureau SAM Design is een organisatie die vanaf het begin een site volledig kan opzetten en hierbij ook kan helpen met het ontwikkelen van secundaire sites.

Wat zijn nu de mogelijkheden?

Wat zijn nu alle mogelijkheden van online marketing om de internationalisatie van een bedrijf te verbeteren. Allereerst is het mogelijk om via een website een plek te hebben waar de (potentiële) klanten terecht kunnen. Met een goede website kan je goede naamsbekendheid en merkbekendheid creëren. Dit is van belang om ervoor te zorgen dat je kunt groeien in het gebied waar je je op gaat focussen. Andere marketing activiteiten zoals sociale media en zoekmachine optimalisatie zijn ook bekende manier om ervoor te zorgen dat je een nieuwe markt optimaal kan benaderen. Om ervoor te zorgen dat je het optimale rendement uit de mogelijkheden haalt is het vaak goed om een strategisch marketingplan op te stellen. Hier wordt de visie van het bedrijf bekend. Daarnaast zijn er duidelijke en concrete doelstellingen waar je naartoe werkt. Als laatste is er een marketingstrategie uitgewerkt die ervoor zorgt dat het proces van te voren is uitgestippeld. Daarnaast kan het gedurende het proces ook gemakkelijker bijgehouden worden.

Picture of Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs