ChristenUnie Hollands Kroon wil sneller afhandelen aanvragen omgevingsvergunningen

HOLLANDS KROON – De fractie van de ChristenUnie in Hollands Kroon hoort zorgwekkende berichten over lange doorlooptijden van aanvragen voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Johan Paul de Groot van de ChristenUnie: ,,Een veelgehoorde klacht is het grote aantal aanvragen om een verlenging van
de termijn van 8 weken.

Ingesprek met Hollands Kroon Actueel zegt Johan Paul de Groot:

Audiospeler
  1. Hoeveel (percentage) van de aanvragen wordt binnen de reguliere termijn van 8 weken
    afgehandeld?
  2. Hoe vaak (graag het percentage en het absolute aantal) wordt een verlenging aangevraagd?
  3. Wat is de gemiddelde doorlooptijd van een aanvraag?
Johan Paul de Groot van de ChristenUnie

De ChristenUnie hoort ook signalen dat uitgewerkte plannen van projectontwikkelaars of architecten soms in de vergunningaanvraag sneuvelen omdat het niet mogelijk is om van begin af aan even te overleggen met bijvoorbeeld Mooi Noord-Holland. Daarom stelt de ChristenUnie een tweetal vervolgvragen:

  1. Hoe ziet u het proces van aanvraag tot vergunningverlening? Is het mogelijk om in een vroegtijdig stadium middels een (informeel) overleg alvast de nodige hobbels uit de weg te ruimen?
  2. Deelt u de opvatting van de ChristenUnie dat vroegtijdig overleg voor zowel de ontwikkelaar als voor de gemeente veel efficiency voordeel kan opleveren?

Een veel gehoorde klacht is dat in het Bouwberaad menig gremium vertegenwoordigd is, maar geen
stedenbouwkundige, architect of iemand vanuit Mooi Noord-Holland. Intercollegiaal overleg is daardoor
maar beperkt mogelijk en daardoor kan het finale oordeel tot verrassingen leiden. Ook daar heeft de ChristenUnie vragen over gesteld aan het college:

  1. Klopt het dat in het Bouwberaad geen stedenbouwkundige, architect of afgevaardigde is van Mooi Noord-Holland?
  2. Deelt u de opvatting van de ChristenUnie dat excellente dienstverlening ook betekent dat mogelijke kanttekeningen met ontwikkelaars in een vroegtijdig stadium gedeeld zouden moeten worden zodat verrassingen aan het eind van het traject vrijwel uitgesloten zijn?
  3. Bent u bereid te onderzoeken op welke wijze wij initiatiefnemers beter kunnen faciliteren, zodat de kwaliteit van zowel het proces als het resultaat van het proces op een hoger niveau komt?

Johan Paul de Groot wil als laatste benoemen dat de fractie van de ChristenUnie  vaak te horen krijgt dat er veel wisselingen in het contact zijn doordat medewerkers om welke reden dan ook afwezig zijn en dat de dossieroverdracht niet altijd even soepel verloopt. Het aanstellen van een casemanager zou daarin wellicht kunnen helpen.

Het college heeft twee weken om te reageren op de vragen van de ChristenUnie.