Column Eugeen Hoekstra – In Hollands kroon heerst de digitale dictatuur


Hollands Kroon wil digitaal. De balies worden zo goed als opgeheven. Wie iets van de gemeente wil, een paspoort, rijbewijs of een uittreksel, over twee jaar kun je ze via het internet bestellen en bancair betalen.  We praten even niet over onveilige websites, instellingen die gehackt worden, gemeenten incluis, persoonsgegevens die op straat liggen, een aftappende overheid en ouderen en laaggeletterden die met de computer niet over weg kunnen en tenslotte over ICT-projecten die bij veel gemeenten uitdraaien op peperdure fiasco’s. Het blad Binnenlands Bestuur heeft in de steekproef gemeenten langs de meetlat van standaarden gelegd van phishing, spam en virussen. Wat blijkt? Liefst zevenenveertig van de vijftig gemeenten zakten bij deze test door het ijs.  Zou Hollands Kroon hierop een uitzondering vormen? Dat denkt toch niemand.
Wethouder Theo Meskers is de woordvoerder van dit hemelse gerecht. Het is dezelfde wethouder die in de raad heeft moeten toegeven dat het binnen de gemeentelijke organisatie niet goed loopt. Hij wijt dat onder meer aan de personele bezetting. Er zijn vacatures die niet vervuld raken en er is een overschrijding op het ICT- budget. Dan roepen dat over twee jaar Hollands Kroon klaar is voor het digitale huzarenstukje dat hij voor ogen heeft, klinkt dan wel erg ongeloofwaardig in de oren.   
Wat is er mis op dit moment? We kunnen het wel raden. Te weinig kennis op het gemeentehuis, daardoor wordt er flink aangerommeld om de financiële huishouding op orde te brengen, maar beter wordt het niet, externen moeten oplossingen vinden maar zij zijn beter in het sturen van rekeningen. Het slot van het liedje is een gat in de begroting, een ICT-systeem dat blijft haperen en een wethouder die moet opstappen.  We moeten trendvolgend zijn, roept Meskers. Zo kennen wij Hollands Kroon. Loopt altijd voor de muziek uit en haalt daarmee vaak de landelijke pers. Maar hardlopers zijn vaak doodlopers. Bijzonder in gewoon zijn, dat lijkt mij een betere houding.
De bewuste wethouder zegt dat wie geen computer heeft altijd kan bellen. Maar dan ben ik benieuwd waarom die burger zou bellen als hij niet weet wat de gemeente van hem verlangt. Voorzitter Jan Kers van LSBO (Lokaal Samenwerkende Belangenorganisatie Ouderen) vindt dit een kwalijke ontwikkeling voor ouderen die geen computer hebben. Natuurlijk is dit kwalijk. De inwoners van Hollands Kroon moet de keuzevrijheid hebben en houden hoe zij willen communiceren met de gemeente: digitaal of gewoon op papier. Die vrijheid mag in mijn ogen niet worden beknopt. De Belastingdienst wilde die kant ook op maar is hiervan teruggekomen. Hollands Kroon is echt niet roomser dan de Paus. Zolang de digitale snelweg onveilig is niet inhalen en blijven doorgaan op je vertrouwde pad. 
Via: Schagen FM