ZIJDEWIND – Zoals het was uitgelegd in een reactie van de Provincie zou de aanpassing en uitvoering van de fietsstraat bij de N 241 nagenoeg de zelfde uitwerking hebben als bij de fietsstraat bij de N241. Daarom toch in het weekend even wezen kijken bij de twee verschillende fietsstraten.
Bij naderinzien bleek dat er toch te enthousiast is gereageerd op de uitleg van de provincie aangaande de middenstrook. Naar het zich laat aanzien is er toch wel een wezenlijk verschil, de ribbels zijn wel (LICHT) voelbaar, maar of het werkelijk een snelheid beperkende maatregel zal zijn valt toch wel zeer te betwijfelen.
Er komt een middenstrook met ribbels op de fietsstraat van de N241, alleen uitgevoerd in asfalt (klinkermotief), bij de middenstrook van beton (‘cobblestone’) zijn de ribbels wel veel duidelijk voelbaar dat werkt wel attentieverhogend en is tegelijkertijd ook een snelheidsbeperkende maatregel.
Het effect lijkt daardoor hetzelfde maar zoals vermeld is het toch een wezenlijk verschil, bij de cobblestone zijn de ribbels dan ook veel duidelijk voelbaar. Nadat de fietsstraat langs N241 een periode in gebruik is evalueert de provincie de inrichting, maar daar veranderd de inrichting echt niet van, het blijft zoals het is.
Tenzij deze inrichting de nodige slachtoffers al heeft geëist wat overigens hopelijk niet het geval zal zijn. Het is een smalle strook die visueel wel duidelijk zichtbaar is maar geen enkele invloed heeft op het rijgedrag van zowel de fietsers als het overige verkeer.
De stroken zijn smal zoals de eerste foto’s weergeven en vlak met het rode asfalt van de fietsstroken.
De laatste 2 foto’s zijn van de fietsstraat langs de N 242. Foto 8194 + 95 zijn of worden waarschijnlijk de stroken langs de N241.