Uit een recent onderzoek van databureau Nielsen blijkt dat het aantal gokadvertenties gericht op de Nederlandse markt verdubbeld is in vergelijking met het jaar ervoor. Hoe komt dat? Is het een probleem, of hoeven we ons geen zorgen te maken?
Geschiedenis
De gokindustrie in Nederland is al jarenlang groot en invloedrijk, met de dato bijna een miljoen Nederlanders die bij online casino’s spelen en een jaarlijkse totale uitgave van een slordige 500 miljoen euro. Dergelijke grote bedragen zijn al langer een doorn in het oog van de Nederlandse overheid, maar tot voor kort konden ze hier weinig aan doen.
Online casino’s waren illegaal in Nederland. Dat weerhield Nederlanders er echter niet van om hun geluk te beproeven bij allerlei buitenlandse casino’s. Dit had als logisch gevolg dat de overheid hier geen enkel overzicht over had, en dat spelers niet wettelijk beschermd waren. Sinds vorig jaar is hier eindelijk verandering in gekomen, met het invoeren van de wet Kansspelen op Afstand.
Wet Kansspelen op Afstand
Online casino’s die hun aanbod willen richten op Nederlanders kunnen sinds april 2021 een licentie aanvragen bij de Nederlandse overheid. Zo moeten ze ervoor zorgen dat ze alleen eerlijke casino games aanbieden. Daarnaast is het belangrijk dat de veiligheid van Nederlandse spelers gewaarborgd wordt door het aanbieden van een Verantwoord-Spelen-Beleid en andere beschermende maatregelen.
Later in het jaar, vanaf 1 oktober 2021, gingen dan de eerste online casino’s live. Op dit moment zijn er ongeveer 11 online casino’s met een vergunning van de Kansspelautoriteit.
Enkele cijfers
Casino’s die groen licht kregen van de overheid, zetten volop in op het adverteren van hun diensten aan het Nederlandse publiek. In oktober en november van 2020 waren er in totaal iets meer dan 170.000 reclamespotjes voor gokken in Nederland. In 2021 steeg dat cijfer sterk, naar bijna 370.000, met 273.000 daarvan voor online gokken.
Holland Casino heeft hiervoor meer dan 6,4 miljoen euro neergeteld, met Toto casino op de tweede plaats met bijna 4,6 miljoen euro. Een belangrijk gegeven hierbij is dat deze casino’s beide in het bezit zijn van de Nederlandse overheid.
Maar liefst 88 procent van de gokadvertenties verschijnen op allerlei websites, net als op social media. Dat is geen verrassing, want online zijn er veel minder regels dan bij traditionele media zoals televisie en radio.
Zo mag je op televisie alleen adverteren voor casino’s vanaf 21:00 uur, voornamelijk om jonge mensen hier niet aan bloot te stellen. Die zijn immers heel wat meer vatbaar voor reclame. Ook mogen casino’s ook niet te sterk uitpakken met het aanbieden van allerlei promoties, zoals een no deposit bonus of gratis spins. Dit zou mensen immers kunnen aanzetten tot gokken.
Online is het een andere zaak, en daar mag je de hele dag en nacht door reclame maken voor casino’s en gokplatformen. Zelfs kinderen mogen hier aan blootgesteld worden, mits ze niet meer dan 30% van het publiek uitmaken.
Wat zijn de gevolgen?
In 2022 zal het aantal online casino’s met een vergunning ongetwijfeld alleen maar toenemen, en uiteraard zal dezelfde trend te zien zijn in het aantal gokadvertenties. Grote namen die naar verwachting een licentie zullen krijgen zijn Pokerstars en Unibet.
De meerderheid van de Tweede Kamer heeft bezorgdheid geuit over deze toename, omdat dit kan leiden tot meer mensen die met een gokverslaving te kampen krijgen. Er werden voorstellen gedaan om de regulaties rond deze spots aan te spannen, vooral gericht op het internet. Een voorbeeld hiervan is het wellicht verbieden van reclame voor 21:00 uur, net als bij traditionele media.
Een meer verregaand voorstel is een verbod op niet-specifieke reclame voor risicovolle spelen, wat wellicht een ernstige (theoretische) daling zou betekenen in het aantal gokadvertenties. Het is natuurlijk maar de vraag hoe effectief dergelijke reglementering zal zijn op het internet.