HOLLANDS KROON – De GroenLinks-fracties en besturen in de Kop van Noord-Holland en West-Friesland hebben gezamenlijk gereageerd op de plannen van de minister met Lelystad Airport (het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage). Wat Lelystad Airport betreft blijft de GroenLinks-lijn duidelijk: een onverkort ‘nee’.
Veel vliegtuigen van en naar Lelystad Airport gaan ook stijgen en dalen over de Kop van Noord-Holland en West-Friesland. Dit betekent dat inwoners van deze regio’s veel meer overlast gaan krijgen. Bovendien zorgt een toename van het vliegverkeer boven Noord-Holland voor meer uitstoot van giftige stoffen, een toename van fijnstof en komen natuur- en stiltegebieden in gevaar. Meer dan genoeg redenen om in verzet te komen.
Lilian Peters, fractievoorzitter GroenLinks Hollands Kroon en kandidaat-Statenlid: “Lelystad Airport zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Hollands Kroon en West-Friesland en voor de natuur en het milieu. In ieder geval tot de herziening van het luchtruim, en dat kan echt nog wel even duren, krijgt onze regio bijna 150 dagen per jaar overlast van laag overvliegende vliegtuigen.”
Het zou goed zijn als niet alleen de gemeenten, maar ook de provincie Noord-Holland hier een vuist tegen maakt en opkomt voor haar inwoners. Maar waar de provincies Overijssel en Gelderland al hebben aangegeven dat er grenzen zijn aan overlast, is Noord-Holland verklaard voorstander van Lelystad Airport. Zita Pels, fractievoorzitter en lijsttrekker van GroenLinks Noord-Holland, vindt dit onbegrijpelijk. “Laat ik heel helder zijn. GroenLinks gaat in geen geval meewerken aan een nieuwe luchthaven. Het kan toch niet zo zijn dat we onze inwoners en natuurgebieden gaan blootstellen aan nog meer fijnstof en herrie om zo nog meer prijsvechters een plek te geven, terwijl er een prima alternatief als de trein voorhanden is?”
GroenLinks wil grip krijgen op de ontwikkeling van de luchtvaart en verenigt haar krachten op Europees, landelijk, provinciaal en lokaal niveau. Pels: “Het is hoog tijd voor duurzame alternatieven die de bereikbaarheid van Nederland garanderen. We moeten inzetten en investeren in goede, snelle en betaalbare internationale treinen. Tot 750 km zou de trein de goedkoopste én makkelijkste optie moeten zijn!”
GroenLinks heeft onlangs de petitie ‘Meer treinen, minder vliegen!’ gestart. Binnen 24 uur zetten bijna 10.000 mensen hun handtekening onder deze petitie. Zie: europa.groenlinks.nl/meertreinenmindervliegen.
De GroenLinks-fracties die zienswijzen hebben ingediend zijn: GroenLinks Den Helder, GroenLinks Hoorn, GroenLinks Hollands Kroon, GroenLinks Koggenland, GroenLinks Medemblik en GroenLinks Schagen.
[signoff]