HOLLANDS KROON – Er zijn gisteren bij de Tweede Kamer meer dan 80.000 handtekeningen tegen het voorgenomen laagvliegen vanuit vliegveld Lelystad ingediend. Mensen protesteren tegen de verwachte geluidoverlast en de gevolgen voor het milieu, het klimaat. GroenLinks staat achter deze protesten, ‘We moeten eerst de herziening van het luchtruim onderzoeken dan pas verder kijken.‘
Het verzet tegen de uitbreiding van dit vliegveld laat zien dat we de grenzen nu echt wel bereikt hebben. Staatssecretaris Sharon Dijksma kondigde na de protesten aan dat de Veluwe minder last krijgt van vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport vertrekken. Over het noordelijk deel van het natuurgebied zullen vliegtuigen toch niet op slechts 1800 meter vliegen. 80,000 mensen vroegen eensgezind om échte oplossing: herziening van het luchtruim. De oplossing van Dijksma is een oplossing voor een deel van het probleem, een pleister voor de Veluwe. Het lost niets op voor de andere gebieden waar de vliegtuigen laag over zullen vliegen. Het biedt geen oplossing voor de grote impact van de uitbreiding van vliegveld Lelystad op mens, natuur en klimaat in een groot deel van het land.
GroenLinks Hollands Kroon volgt de ontwikkelingen rond de uitbreiding van het vliegveld al een tijdje met interesse, maar werd dinsdagochtend stevig opgeschrikt door een tweet (@valerieboor): “Weet de Kop van Noord-Holland al dat dit ze boven het hoofd hangt? Ik zie Hippolytushoef, Den Helder, Den Oever, zij stemden vast nog niet?” En inderdaad, wij sliepen nog. Wij wisten niet dat de vliegtuigen ook laag over de Kop van Noord-Holland en dus ook over Hollands Kroon zouden vliegen: op slechts 2200 meter boven Wieringen. Jan Eichhorn heeft vragen gesteld aan het college.
SV 1746 Geacht college,
Op 12 september j.l. zijn er 80.000 in het oosten van het land verzamelde protesthandtekeningen tegen de voorgenomen laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad ingeleverd bij de Tweede Kamer. Alle vakantievluchten vertrekken over twee jaar daarvandaan. De vliegtuigen zullen niet alleen heel laag over de Veluwe en een groot deel van het oosten van het land gaan, maar ook over de Kop van Noord-Holland. Dat verontrust ons en daarom willen wij u hierover enkele vragen stellen.
Vraag 1.
Bent u ervan op de hoogte dat de voorgenomen laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad op slechts 2200 meter boven Den Oever, Hippolytushoef en het Balgzand lopen?
Vraag 2.
Bent u door Schiphol Group, de Alderstafel of het Rijk op de hoogte gesteld in het voornemen tot deze laagvliegroute? Zo ja, wat was uw reactie hierop?
Vraag 3.
De geluidsoverlast door de laag vliegende vliegtuigen zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Wieringen. Wat gaat u daaraan doen?
Vraag 4.
De geluidsoverlast zal ook grote gevolgen hebben voor het toerisme. Heeft u daar al een inschatting van kunnen maken?
Vraag 5.
Laag vliegen heeft grote effecten op de veiligheid en de gezondheid van onze inwoners en op het milieu. Wat gaat u doen ons daartegen te beschermen?
Vraag 6.
Werelderfgoed de Waddenzee is een Natura 2000-gebied en het Balgzand is internationaal erkend als zeer belangrijk wetland. Deelt u onze bezorgdheid over de gevolgen van de laagvliegroute over Wieringen voor de Waddenzee en het Balgzand? Wat gaat u doen om aantasting van de belangrijke trekroutes van vele soorten en enorme aantallen vogels te voorkomen?
Vraag 7.
De MER voor Lelystad Airport voldoet niet aan Europese MER-richtlijn 2014/52/EU en is op een veel te klein gebied geprojecteerd, namelijk alleen rond Lelystad. De Kop van Noord-Holland is hierin niet meegenomen. Wat gaat u hieraan doen?
Vraag 8.
Hollands Kroon is niet de enige Noord-Hollandse gemeente die overlast zal ondervinden van de voorgenomen laagvliegroutes. Ben u voornemens om te gaan samenwerken met de andere gemeenten en met de provincie Noord-Holland teneinde gezamenlijk een stevige vuist te maken tegen de Schiphol Group, de Alderstafel en het Rijk?
Met vriendelijke groet,
Jan Eichhorn
GroenLinks Hollands Kroon