NOORDKOP – De gemeente Den Helder krijgt een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Vanaf 1 januari zien alle uitingen van de gemeentelijke organisatie er anders uit. De golfjes bijvoorbeeld, maken plaats voor blokken. Ook de kleurstelling is anders. De ‘uitstraling’ van de gemeente is straks weer in lijn met de identiteit van de organisatie
Den Helder is een stad waar keihard wordt gewerkt. Inwoners, ondernemers, instellingen en de gemeente zetten samen de schouders eronder. Heel Nederland kan Den Helder opnieuw gaan ontdekken – en verrast weer op huis aan gaan. Burgemeester en wethouders willen de stad en de mooie dingen die hier gebeuren, krachtiger en positiever voor het voetlicht brengen. Die nieuwe identiteit moeten we ook uitstralen, zo vindt het college, onder meer door middel van een herkenbare, nieuwe huisstijl voor de gemeentelijke organisatie.
Ontwikkeling
Een huisstijl vergroot de herkenbaarheid van en de vertrouwdheid met een organisatie. Die onderscheid zichzelf hiermee van andere organisaties. De huisstijl moet daarom in overeenstemming zijn met de identiteit van het bedrijf. Omdat organisaties zich ontwikkelen, is op zijn tijd een wijziging van een huisstijl nodig. De tijd was daar nu rijp voor. Dat was de conclusie van de klankbordgroep met mensen van binnen én buiten de gemeentelijke organisatie, die in eerste instantie heeft gekeken of de huidige huisstijl van de gemeente nog steeds volstaat. Het huidige gemeentelijke logo is 21 jaar geleden ontworpen en de huisstijl stamt uit 2002. De organisatie heeft zich sinds die jaren doorontwikkeld en ook de stad vernieuwt zichtbaar: Den Helder wordt mooier, sterker en straalt steeds meer zelfvertrouwen uit.
Nieuw beeld
Verderop in het traject zijn weer anderen op zoek gegaan naar de juiste vorm, kleur en beeldtaal voor de gemeente Den Helder. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, die passen bij het beeld dat de gemeentelijke organisatie wil uitstralen.
Raadhuis, een communicatie en vormgevingsbureau uit Alkmaar, heeft het gehele vormgevingstraject begeleid en ondersteund. Het omzetten naar de nieuwe huisstijl begint op 1 december, de bedoeling is dat een en ander op 1 januari is afgerond.