Wieringerwerf heeft primeur met bouw ’s werelds eerste hybride trimarans

OUDE ZEUG – Werknemers op boorplatformen en windparken midden op zee kunnen een aangenamere reis tegemoet zien, met een aanzienlijk lagere kans op zeeziekte, dankzij een speciaal, innovatief schip dat door VEKA Group wordt gebouwd.
De scheepsbouwer bouwt in Wieringerwerf namelijk twee trimarans die speciaal bestemd zijn voor het vervoer van personeel en goederen naar windmolenparken op zee. Het zijn de eerste hybride trimarans ter wereld. Het vervoer van offshore personeel gebeurt nu nog vooral met catamarans. Het zullen de eerste trimarans uit de koker van de VEKA Group zijn.
Peter Versluis, eigenaar van de VEKA Group: “Duurzame vormen van energie gaan een steeds grotere rol spelen. Hierdoor wordt ook de aanleg en het onderhoud van windmolenparken op zee steeds belangrijker. Snel en comfortabel vervoer naar deze bijzonder gelegen locaties is daarbij onmisbaar en wij werken daar als VEKA graag aan mee.”
 
Niet meer zeeziek
De meeste vernieuwingen zijn bedoeld om de zogenaamde workboat stabieler en comfortabeler te maken, en zo de kans op zeeziekte te verkleinen. Zo hebben de schepen lagere ramen dan gebruikelijk, waardoor de passagiers beter zicht hebben. De derde boeg moet zorgen voor meer stabiliteit en comfort.
 
Ook zitten er in de romp innovatieve stabilisatoren. “Die zie je al wel op enorme passagiersschepen, zoals die naar Engeland, maar op catamarans is het niet gebruikelijk. Dat maakt het bijzonder”, vertelt projectmanager Robin Sijbrands. “Deze stabilisatoren zorgen er voor dat de passagiers zo goed mogelijk aankomen bij het windmolenpark.”
 
Hybride
Verder beschikt de 33 meter lange trimaran over een innovatieve aansturing. Op de schepen worden vijf waterjets geïnstalleerd. Daarnaast is er volgens Sijbrands ook extra veel aandacht voor veiligheid. “Drie van deze jets worden direct aangedreven door dieselmotoren. De buitenste twee waterjets worden aangedreven door permanente magnetische generatoren. Dus als het ene systeem uitvalt, kan het schip gewoon doorvaren.”
 
Als extra back-up zijn er ook nog batterijen aan boord die worden opgeladen door de generator. Deze batterijen kunnen de buitenste jets laten draaien. Deze combinatie van diesel en elektriciteit, maakt het de eerste hybride catamaran ter wereld. Sijbrands: “Het schip kan ongeveer een uur varen op de batterijen. Dus in het zeldzame geval dat alles uitvalt, kan het altijd veilig wegkomen van het windmolenpark of een haven invaren. Dat is voor nog meer veiligheid.”
 
24 uur per dag
De twee schepen zullen in staat zijn om 20 ton goederen te vervoeren op het voordek. Binnen is er plek voor 24 passagiers in comfortabele business class stoelen. Er zijn zes slaaphutten aan boord voor de crew van het schip, net als een eetzaal en een garderobe. Hierdoor kunnen de schepen 24 uur per dag ingezet worden.
 
De trimarans worden gebouwd voor de Deense reder World Marine Offshore. De schepen zullen gebruikt worden voor werk bij offshore windmolenparken in Europa. De oplevering staat gepland voor het derde kwartaal van 2017.

Picture of Wendy
Wendy

Wendy is een gepassioneerde schrijver voor 10beste.com, waar ze haar expertise en interesse combineert om informatieve en boeiende inhoud te creëren. Met een talent voor het vergelijken van verschillende producten en het delen van nuttige inzichten, streeft Wendy ernaar om lezers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Haar bijdragen omvatten een breed scala aan onderwerpen, variërend van technologie tot lifestyle, en ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan het leven van haar lezers. Volg Wendy's werk op 10beste.com voor nuttige tips, gedetailleerde vergelijkingen en deskundige adviezen.

Inhoud

Nieuwe blogs